Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Springer medborgarna och mediehusen åt olika håll?

13 februari 2014 10:00
MEG 13, Svenska Mässan, Göteborg
Under ett seminarium på MEG 13 vänder fyra provocerande mediespanare på perspektivet och ger sin bild av hur konsumentens preferenser och beteenden kommer att utvecklas och påverka medierna. Seminariet håll fredag den 7 mars kl 14.30-15.30 och arrangeras av Tidningsutgivarna och Stampen Media Group i samarbete med Lindholmen Science Park

Kommer de lokala mediehusen fortsätta spela en roll i konsumentens vardag? Och vad kommer det att betyda för hela samhället på sikt? Under den pågående omställningen i medieföretagen ifrågasätts gamla arbetsmetoder och nya affärsmodeller testas. Fokus hamnar på interna processer, omorganisation och effektivisering. Risken är dock, att medan mediehusen ägnar sig åt den egna verksamheten förlorar man kontakten med den mediala rörelse som pågår bland konsumenter och medborgare. Vilka är de framtida intressen, behov och drivkrafter som ska tillfredsställas? Vad ska medieföretagen göra för att få insikt, förståelse och koll på mediernas roll och funktion i den lokala demokratin och samhällsekonomin?

Medverkande: Niklas Wahlberg, VD Lindholmens Science Park, Brit Stakston, PR-konsult expert sociala medier JMW. Joakim Johansson Marketing Director Universal Music Sweden, Carl Heath forskare ICT vid Interactiva Institutet

Moderator: Annette Novak, journalist och VD Interaktiva Institutet

Arrangör: Tidningsutgivarna och Stampen Media Group i samarbete med Lindholmen Science Park

Medierna och demokratin

Tillsammans med akademi, näringsliv och offentlighet vill Lindholmen Science Park ta ett samlat grepp för att skapa ett svenskt forskningskluster för mediaområdet. Projektet Media Arena för Radikala Innovationer ska undersöka hur demokratin förändras när medielandskapet förändras. Läs mer